Co czeka framework Qt w 2018 roku ?

Qt wciąż niesamowicie się rozwija. Równolegle z poprawianiem błędów i tworzeniem nowych funkcjonalności, framework stara się opanowywać nowe, nieznane dotychczas dla niego obszary. Kolejne wersje przynoszą wsparcie dla nowych platform, zarówno systemowych, jak i sprzętowych.

Pod koniec lutego The Qt Company pochwaliło się planami rozwoju na 2018 rok. Postaram się pokrótce pokazać, czego można się spodziewać i na co czekać w obecnym roku. (więcej…)

Qt Tutorial #5: System zasobów biblioteki Qt.

System zasobów biblioteki Qt.

W przypadku prawie każdego programu zachodzi potrzeba dostaczenia, wraz z plikiem wykonywalnym, dodatkowych zasobów.

Dobrym przykładem są obrazy wykorzystywane w graficznym interfejsie użytkownika. Możemy oczywiście dostarczać obrazy jako część instalatora, który rozpakuje je podczas instalacji do katalogu aplikacji. Ma to jednak swoje wady: jest dość uciążliwe i może nie wyglądać profesjonalnie.

(więcej…)

Qt Tutorial #4: Sygnały i sloty.

Sygnały i sloty.

Sygnały i sloty to pomysł na komunikację pomiędzy różnymi obiektami w bibliotece Qt. To pomysł odmienny od tzw. wywołań zwrotnych, stosowanych w większości konkurencyjnych do Qt framework’ów. Jak zobaczymy w dalszej części artykułu, sam system jest dość intuicyjny i wygodny – jest to jedna z funkcjonalności, którymi biblioteka Qt na pewno się wyróżnia.

Wprowadzenie.

Dobrym przykładem omawianego tematu jest taka sytuacja: Użytkownik klika przycisk Zamknij, a my chcemy, żeby po kliknięciu została wywołana funkcja close, która zamknie okno. Ale skąd program ma wiedzieć, że Użytkownik coś kliknął i co w takiej sytuacji zrobić ? Właśnie do tego rodzaju komunikacji będziemy używać sygnałów i slotów. Mechanizm obecny w Qt jest bardzo prosty w użyciu i wymaga niewielkiej ilości nieskomplikowanego kodu.

(więcej…)

Qt Tutorial #3: Główne okno aplikacji. Wstęp do sygnałów i slotów.

QMainWindow jest jedną z najważniejszych klas framework’a Qt – reprezentuje główne okno aplikacji. Klasa posiada swój własny układ, do którego możemy dodać takie elementy, jak menu (QMenuBar), pasek narzędzi (QToolBar), czy też pasek stanu (QStatusBar). QMainWindow będzie w zasadzie głównie wykorzystywaną klasą, jeśli będziemy chcieli realizować główne okno nowej aplikacji.

Poniższy rysunek przedstawia wygląd głównego okna aplikacji, wraz z typowymi elementami:
(więcej…)

Qt Tutorial #2: Pierwszy program z graficznym interfejsem użytkownika (GUI).

Stało się – jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami frameworka Qt, zainstalowanego w naszym systemie operacyjnym (Jak to zrobić ?). Przyszedł więc czas na naszą pierwszą aplikację, która będzie korzystać z biblioteki Qt i posiadać graficzny interfejs użytkownika (ang. GUI, Graphical User Interface).

W tym miejscu krótka informacja – będziemy korzystać z QtCreator’a, zintegrowanego środowiska programistycznego, dostarczanego razem z biblioteką Qt. Qt Creator to świetne narzędzie – intuicyjne i zintegrowane ze wszystkimi funkcjonalnościami, dostarczanymi z framework’iem. Jednym słowem to najlepszy wybór, jeżeli piszemy aplikację wykorzystującą bibliotekę Qt.

(więcej…)

Qt Tutorial #1: Wstęp – kilka słów o bibliotece Qt.

Qt Tutorial #1: Wstęp - kilka słów o bibliotece Qt.Tytuł mówi wszystko – na blogu będą się pojawiać wpisy z serii Qt Tutorial. Chciałbym w ten sposób oddzielić i skategoryzować wpisy dotyczące biblioteki Qt, które nie są newsami na temat biblioteki, a raczej krótkimi poradnikami (przeważnie z załączonym i opisanym kodem źródłowym). Plan jest taki, żeby złożyło się to w swojego rodzaju kurs dotyczący frameworka – zobaczymy, jak to będzie wyglądać za jakiś czas. W każdym, razie plan jest taki, żeby zacząć od podstawowych tematów. Dziś zaczynamy od kilku słów na temat frameworka Qt.

(więcej…)